Afazja to sytuacja, w jakiej osoba chora, która dotychczas nie miała żadnych problemów z funkcjami językowymi – ma trudności z mówieniem lub rozumieniem mowy, ma również problemy z pisaniem i czytaniem. Objawy polegające tylko na trudnościach z pisaniem lub czytaniem, bez zaburzeń mowy jako takiej, traktowane są osobno, jako aleksja (bądź dysleksja nabyta) i agrafia (lub dysgrafia nabyta).
Pojęcie afazji nie dotyczy żadnej konkretnej choroby, opisuje pewną grupę objawów wywołanych uszkodzeniem mózgu, którego przyczyny mogą być różne. Afazja powstaje w wyniku uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego bez względu na czynnik, który je wywołuje. Najczęściej uszkodzenie powstaje w wyniku urazu czaszkowo-mózgowego, udaru mózgu, procesu ekspansywnego, bądź procesu neurodegeneracyjnego prowadzącego do otępienia, tak więc afazja jest często kojarzona z tymi właśnie chorobami. Jest objawem ogniskowym, a więc jednoznacznie potwierdza zaburzenie neurologiczne i teoretycznie pozwala na wnioskowanie o lokalizacji uszkodzenia w mózgu. Współcześnie wiemy, że zaburzenia mowy nie powstają tylko po zniszczeniu tzw. "ośrodków mowy" – tkanki nerwowej w określonej części kory mózgu na powierzchni lewej półkuli. Afazja może powstać także w wyniku uszkodzenia prawej półkuli, struktur podkorowych i wzgórza, jak i włókien nerwowych łączących "ośrodki mowy" z innymi okolicami kory mózgu, bądź ze strukturami podkorowymi i wzgórzem.
![]() |
źródło: terapiamowy.com |
Korygowanie i wspomaganie dzieci z afazją.
Ważnym jest, aby dobrze rozpoznać i
zróżnicować opóźnienie w rozwoju mowy od afazji dziecięcej, gdyż postawienie
błędnej diagnozy może mieć bardzo złe skutki dla dziecka, a w przypadku afazji
wcześnie rozpoczęta terapia neurologopedyczna i wczesna interwencja mogą dać
dobre efekty i znacznie pomóc zarówno dziecku jak i jego rodzicom.
A. Korygowanie. Terapia dziecka polega na stymulacji
rozwoju mowy, likwidacji towarzyszących zaburzeń mowy. Terapia ta musi być
kompleksowa z udziałem innych specjalistów, przedszkola, szkoły oraz rodziców.
W trakcie procesu terapeutycznego zmierza się do takiego stymulowania mowy, by
jak najszybciej umożliwić dziecku porozumiewanie się i by mogło prawidłowo
rozwijać się pod względem intelektualnym.
Należy pamiętać, że każde dziecko
stanowi odrębny przypadek, do którego należy dostosować indywidualny program
terapeutyczny i indywidualne ćwiczenia.
Stymulacja i terapia mowy dziecka z
niedokształceniem mowy pochodzenia korowego w wieku przedszkolnym jest procesem
żmudnym i długotrwałym, który powinien przebiegać w zgodzie z ogólnymi zasadami
naturalnego nabywania języka:
• przyswajanie nazw na tle
sytuacyjnym;
• wyróżnianie (przez gest, intonację)
nazw w wypowiedzi;
• pobudzanie do powtarzania;
• wielokrotne utrwalanie wypowiedzi;
• rozmowa jako podstawowa metoda
ćwiczeń.
B. Wielokierunkowe wspomaganie
dziecka z afazją obejmuje:
1. Stymulowanie rozwoju mowy. Powinno ono przebiegać zgodnie z naturalnymi okresami
kształtowania się mowy dziecka, czyli w trakcie dialogu, który powinien być
podstawą do ćwiczeń. Ćwiczenia powinny być przeprowadzane w formie zabawowej
lub zadaniowej, w sytuacjach życia codziennego. Należy odczytywać intencje
dziecka, a w myśl "mowy macierzystej" podpowiadać słowa lub zwroty.
Używać słownictwa i konstrukcji gramatycznych na miarę możliwości dziecka.
Rozumienie mowy zaczynamy od naśladowania gestów, ruchów narządów
artykulacyjnych, usłyszanych dźwięków
2. Wskazane jest stosowanie ćwiczeń ogólnorozwojowych w celu wyrównania,
korygowania, kompensowania i dynamizowania wszelkich dysharmonii rozwojowych w zakresie:
- koncentracji uwagi;
- pamięci ruchowej, wzrokowej i
słuchowej;
- sprawności motorycznej (dużej,
małej oraz oralnej);
- percepcji wzrokowej, słuchowej oraz
koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej;
- myślenia przyczynowo-skutkowego,
symbolicznego.
3. Wspomaganie rozwoju emocjonalno-społecznego. Zaspokajanie podstawowych potrzeb,
począwszy od potrzeby porozumiewania się i aktywności poznawczej, przez
potrzebę bezpieczeństwa, kontaktu emocjonalnego, akceptacji, uznania,
osiągnięcia sukcesu. Ważne jest nawiązanie kontaktu z dzieckiem podczas
terapii, motywowanie do kontaktów interpersonalnych.
4. Współpracę z rodziną i najbliższym otoczeniem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz