Zespół Downa to przede wszystkim odmienność biologiczna człowieka, którego natura wyposażyła w dodatkową informację genetyczną chromosomu 21. To ona właśnie modyfikuje rozwój i kształtuje cechy wyróżniające daną osobę pośród innych ludzi. Pierwszy na odmienny wygląd niektórych dzieci z upośledzeniem umysłowym zwrócił uwagę pod koniec XIX wieku (w 1866 r.) angielski lekarz John Langdon Down. Od jego nazwiska pochodzi nazwa tego zespołu.
Jakie są cechy zewnętrzne pozwalające rozpoznać zespół Downa?
Niektórzy nazywają je stygmatami. Cechy zewnętrzne najlepiej widoczne są na twarzy.
Należą do nich:
- skośnie w górę ustawione szpary powiekowe,
- zmarszczka nakątna,
- gwiaździście, regularnie ułożone jasne plamki na tęczówce oka,
- krótki grzbiet nosa,
- nisko położone,
- małe, hypoplastyczne małżowiny uszu,
- zwężony przewód słuchowy zewnętrzny i inne.
Można dodać krótkie dłonie i stopy, poprzeczny przebieg linii głównej na dłoniach, duży odstęp pomiędzy paluchem i drugim palcem obustronnie u stóp czy obecność tzw. bruzdy sandałowej na podeszwach.
Cech tych jest znacznie więcej, ale nie u wszystkich musi każda wystąpić. Zestaw co najmniej 10 cech jest wskazówką, aby wykonać badanie kariotypu i poradzić się lekarza, najlepiej genetyka klinicznego, w sprawie diagnozy. Ktoś policzył, że może być ich około 300. U każdego liczba, rodzaj cech i ich zestaw mogą być inne.
Natomiast pojedyncze wymienione cechy są obserwowane także u osób bez dodatkowego chromosomu 21. i nie są czymś szczególnym.
Korygowanie i wspomaganie dzieci z zespołem Downa
Edukacja i wsparcie są
ważnymi elementami działań które umożliwiają dzieciom z
zespołem Downa funkcjonowanie w grupie rówieśniczej . Edukacja bowiem otwiera
drzwi do samodzielnego poznania świata, co daje niezwykłą satysfakcję, pozwala
na bycie wśród innych – rówieśników i dorosłych, kształtuje proces socjalizacji
oraz wspomaga rozwój pobudza do różnego rodzaju aktywności.
![]() |
źródło:kobieta.onet.pl |
Problemy, jakie przeżywa dziecko z zespołem
Downa wiązać się mogą ze:
- zwolnionym rozwojem motorycznym.
- mniejszymi umiejętnościami w dziedzinie samoobsługi
-niemożnością sprawnego komunikowania się za pomocą mowy werbalnej.
-upośledzeniem umysłowym o różnych stopniach, nie ma tutaj reguły
- mniejszym zakresem uwagi
-upośledzeniem umysłowym o różnych stopniach, nie ma tutaj reguły
- mniejszym zakresem uwagi
-słabą pamięcią- dziecko
zapamiętuje w sposób nieselektywny, co oznacza, że wiele faktów zapełniających
pamięć jest nieistotnych, a brakuje miejsca na sprawy ważne.
- trudnością „z operowaniem więcej
niż jednym wymiarem na raz.”
- problemami z zastosowaniem umiejętności
w nowych sytuacjach
A. Korygowanie zachowań dzieci z
zespołem Downa
Korygowanie trudności
wynikających z zaburzenia wymaga wytrwałości, konsekwencji i
systematycznych ćwiczeń. Możliwości
rozwojowe dziecka są uzależnione od
wysiłku rodziców, opiekunów, nauczycieli i specjalistów, którzy mogą sprawić,
że świat staje się dla niego bardziej zrozumiały i przyjazny. Pomoc udzielana
dziecku jest pełniejsza i szerszej
otwiera drzwi do rzeczywistości, gdy odbywa się w ramach świadomej integracji
Charakterystyczne dla wieku przedszkolnego, są u dzieci z zespołem Downa takie
zachowania, jak upór i nieustępliwość. W działaniach należy korygować niepożądane zachowania i wielokrotnie
wpajać właściwe wzorce, aby zostały one utrwalone.” Ważna jest również ścisła
współpraca z domem rodzinnym dziecka, gdyż tylko wtedy istnieją realne szanse
rozwojowe. Pobyt w grupie integracyjnej dla niejednego dziecka z zespołem Downa
jest twardą szkołą życia, jednak większości udaje się samodzielnie poradzić
sobie z wieloma sytuacjami.
![]() |
źródło: pudelek.pl |
B. Wspomaganie dziecka zespołem Downa
Programy wspierające i korygujące
pracę dziecka z powyższym zaburzeniem opierać się głównie będą na orzeczeniach
z poradni PP oraz na indywidualnej analizie przypadku .Każde dziecko jest inne
i ma indywidualne potrzeby oraz umiejętności przyswajania wiedzy. Dlatego
należy tworzyc IPT w oparciu o
indywidualizacje działań .
Cele edukacyjno – terapeutyczne
-usprawnianie motoryki małej i dużej
-usprawnianie aparatu mowy(w
indywidualnych przypadkach praca nad alternatywnymi formami komunikacji)
-usprawnianie koncentracji uwagi i
pamięci
-rozwijanie logicznego myślenia
-usprawnianie czynności
samoobsługowych
-wdrażanie do przestrzegania ogólnie
obowiązujących norm i zasad
- nauka umiejętności przebywania w grupie
oraz opanowania umiejętności wspólnej zabawy
i pracy;
- kształtowanie umiejętności
naśladownictwa ruchowego oraz werbalnego;
- wzbudzanie zainteresowania otoczeniem;
- kształtowanie orientacji w
schemacie ciała oraz przestrzeni;
- rozwój funkcji poznawczych;
- zmniejszanie i redukowanie zachowań
utrudniających naukę;
- generalizowanie i utrzymywanie efektów
uczenia się;
- odkrycie i rozwijanie indywidualnych
możliwości i uzdolnień;
- wypracowanie gotowości do nauki szkolnej.
Rodzaje terapii, jakie można zastosować we wspomaganiu dziecka z zespołem Downa
- metoda opcji,
- integracja sensoryczna,
- terapia behawioralna,
- trening umiejętności społecznych,
- ruch rozwijający Weroniki
Sherborne,
- arteterapia,
- muzykoterapia,
- EEG-biofeedback.
-program Knill
-Metoda Dobrego Startu
-Terapia Taktylna
-Terapia Bazalna
-Masaże C.Moralesa
-Masaże wg Masgutowej
-Trening Johansena
-Dogoterapia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz