Korygowanie i wspomaganie dzieci ze spektrum autyzmu.
Jak wygląda funkcjonowanie dziecka z
autyzmem w wieku przedszkolnym?
W okresie przedszkolnym dziecko z
autyzmem (zarówno 3,4, 5 oraz 6-latki):
• może nie być zainteresowane innymi dziećmi
oraz nawiązywaniem z nimi kontaktów,
izoluje się;
• może nawiązać kontakt, ale czynić to w
sposób nieadekwatny, nie okazując zrozumienia dla
potrzeb i uczuć innych osób; domaga
się, aby odpowiadać rutynowo na jego stereotypowe
pytania, nie zachowuje właściwego
dystansu do innych, może nawiązywać kontakt w natrętny
sposób nawet z zupełnie obcymi osobami;
• występują u niego stereotypie ruchowe,
sztywne wzorce zachowań i stereotypowe
zainteresowania;
• postępuje zgodnie z własnymi potrzebami, nie
uwzględniając norm i zasad współżycia;
• domaga się zachowania schematu
dnia, źle reaguje na zmiany w otoczeniu lub w działaniach
rutynowych, reaguje oporem przed
podejmowaniem nowych aktywności;
• często prowadzi monologi i zanudza innych
swoimi wycinkowymi zainteresowaniami;
• przejawia trudności dotyczące wzajemności w
komunikacji, nie daje innym możliwości
wypowiedzenia się (mówi do kogoś, a
nie rozmawia z kimś), nie potrafi podtrzymać
rozmowy i kontaktów społecznych;
• może nie być zainteresowane zabawami innych
dzieci, a jego mało kreatywne, stereotypowe
zabawy nie są z kolei atrakcyjne dla
innych dzieci;
• przejawia brak tzw. zabawy funkcjonalnej —
opartej na wyobraźni, naśladowaniu,
pozorowaniu — wiążącej się z
używaniem przedmiotów w celu, dla którego zostały
stworzone (na przykład chwytanie i
toczenie piłki, budowanie wież i mostów) oraz brak
współdziałania w zabawie.
A. Korygowanie zachowań u dzieci z autyzmem. Dzieci ze spektrum autyzmu, gdy mają
nauczyć się czegoś nowego, wykazują skłonności powracania do sztywnych,
stereotypowych zachowań. Mają problemy z samodzielnym dokończeniem zadania.
Jeśli pozostawi się je, by samodzielnie wykonały zadanie, wkrótce je porzucą.
Toteż ich uczenie się musi być wyraźnie uporządkowane. Ważne jest podzielenie
zadania na mniejsze etapy, aby były one dla dziecka jasne i by dziecko mogło
ukończyć zadanie z minimalną liczbą błędów. Można zastosować serię obrazków,
które przedstawiają sekwencję zdarzeń lub zadań do wykonania. W sytuacji, gdy
obserwujemy u dziecka niepokój, lęk, rozdrażnienie czy problemy z wykonaniem
zadania warto udzielić mu szczegółowych, wskazówek co i w jaki sposób może
zrobić. Ważne jest także jasne wyjaśnianie naszych oczekiwań wobec niego, a
niekiedy umożliwienie mu odłączenia się od grupy, by mogło uspokoić się i
zrelaksować. Dziecko należy nagradzać za każdą dobrze wykonaną część zadania.
![]() |
źródło:niezwykledzieci.blog.onet.pl |
B. Wspomaganie dzieci z autyzmem. Nie ma żadnych gotowych programów nauczania stworzonych
specjalnie dla dzieci z autyzmem. Trudno bowiem o dwójkę tak samo
funkcjonujących dzieci z autyzmem, ze względu na różnorodną konfigurację
objawów i ich nasilenia oraz fakt nieharmonijnego rozwoju. W IPET powinny
znaleźć się informacje w zakresie niezbędnych adaptacji treści, metod, form i
środków.
Cele edukacyjno – terapeutyczne np.:
- kształtowanie umiejętności samoobsługowych
oraz samodzielności w życiu codziennym;
- kształtowanie kontaktów społecznych i nauka
zachowań społecznie akceptowanych;
- pomoc dziecku w uwalnianiu się od zachowań
niepożądanych (sensoryzmów, zachowań
agresywnych);
- nauka umiejętności przebywania w grupie oraz
opanowania umiejętności wspólnej zabawy
i pracy;
- kształtowanie rozumienia mowy oraz
dostępnych sposobów komunikacji alternatywnej;
- wykształcenie motywacji do komunikowania
się;
- nauka komunikowania się z otoczeniem;
- kształtowanie umiejętności naśladownictwa
ruchowego oraz werbalnego;
- wzbudzanie zainteresowania otoczeniem;
- poprawa umiejętności spostrzegania, odbioru
i przetwarzania informacji napływających z otoczenia;
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała
oraz przestrzeni;
- usprawnianie motoryczne;
- kształtowanie umiejętności aktywnego
spędzania wolnego czasu;
- rozwój funkcji poznawczych;
- zmniejszanie i redukowanie zachowań
utrudniających naukę;
- generalizowanie i utrzymywanie efektów
uczenia się;
- odkrycie i rozwijanie indywidualnych
możliwości i uzdolnień;
- wypracowanie gotowości do nauki szkolnej.
Rodzaje terapii, jakie można
zastosować we wspomaganiu dziecka z autyzmem:
- holding,
- metoda opcji,
- integracja sensoryczna,
- terapia behawioralna,
- trening umiejętności społecznych,
- program TEACCH,
- ruch rozwijający Weroniki Sherborne,
- metoda więzi,
- arteterapia,
- muzykoterapia,
- EEG-biofeedback.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz